Rabu, 28 September 2011

Raya Tahun ni...




Raya Aidilfitri 1432 H / 2011... First time lepas kawin raya pertama di Kuantan (ke-3)... Sebelum ni raya pertama kat jengka... Asyik-asyik kat kampung bini jer dulu, kekekekeke... Dah lama tak rasa raya di Balok ni... Meriah dengan sedara mara jer pasal semua dekat-dekat... Tahun ni sembahyang raya kat Bukit Goh, cuma tak sempat nak rasa masjid baru Bukit Goh, tak sempat siap... huhuhuhuhu... (huhuhuh, dah nak abis sebulan raya baru nak cite pasal raya, kekekeke)...

Baru first time penuh jadual kat Bukit Goh, sembahyang raya, ziarah kubur nenek, pegi beraya umah jiran-jiran atuk... Dulunya atuk aku sihat, jiran-jiran atuk aku sihat walafiat... Tapi sekarang dah berubah, atuk aku dah tak berapa ok sejak kena strok, percakapan pun tak berapa dah, ingatan tak berapa... Jiran-jiran pun macam tu, ada yang dah tak berapa nampak walaupun jarak hanya semeter, sakit kaki, sakit badan... Rasa macam kejap je masa berjalan, tapi sebenarnya bukan masa cepat berjalan, cuma aku pun tak berapa tengok sekeliling sejak 3- 4 tahun ni, sibuk dengan dunia sendiri, dengan family, dengan keje, dengan hal-hal lain sampai lupa masa 'dulu' dah lama berlalu...


Petang aku, mak ayah aku, adik-adik aku beraya plak kat Balok... Sampai malam... Pergi umah member keje, member sebangunan keje dan sedara-mara... 

Hari kedua, kitaorang pegi ke kubur di Balok, ziarah kubur nenek (emak mak aku) dan sedara yang telah lama pergi... Kebetulan ada majlis tahlil kat kubur, joint sekali...


Abis tu, baru la balik ke Jengka... Sampai abis cuti... Minggu lepas raya pun meriah... Pegi beraya & dikunjungi... Tahun ni meriah sangat bagi aku yang dah tak berapa nak rasa nikmat raya ni... Cuma, paling terasa sekarang, memang kurang dah orang nak berkunjung-kunjung ke rumah... Ada sesetengah, kita nak datang raya, dia suruh tunggu umah dia buat umah terbuka... Semua nak ready-ready dengan makanan berat bila kawan-kawan nak datang raya, sedangkan, tak pe pun kalau datang makan kueh jer... Dulu-dulu boleh jer macam tu... Pelik aku... Dengan aku-aku pun terikut, member nak datang umah, kena confirm tarikh betul-betul, sebab nak masak makanan berat... Huhuhuhuhu....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Komen la kalau nak...