Khamis, 20 Mei 2010

Hukuman...


Emmmmm, tadi dalam bas masa dalam perjalanan ke KL, aku tertarik pada 1 artikel, pasal sorang bapa budak kena hukum sebab pukul anak perempuan jirannya... Sekali baca, macam tak de ape-ape, macam kes terpencil jerrrr... Tapi bila baca 1 perenggan pendek tu, remaja perempuan berusia 15 @ 16 tahun mengucapkan kata-kata kurang ajar pada mak si pemukul tu yang sebelumnya ada sound sikit jangan bising sangat (perempuan tu dok huhahuha dengan member-member dia kat luar rumah), si pemukul tu marah sebab remaja ni tak respect langsung pada orang tua...

akhirnya, pakcik tu kena la tahan... kena la hukuman (tak ingat hukumannyer)... Tapi sakit hati betul bila baca artikel ni... Sape yang salah sebenarnya... yang betul-betul salah??? Ikut law, memang betul lah pakcik tu kena... Dia yang pukul... kan??? Tapi, dari segi kesalahan moral???... Kecewa betul tengok perkara-perkara camni berlaku... Kalau la remaja perempuan tu hidup macam zaman aku di 80 @ awal 90an, rasanya tak bernyawa dah dia kena belasah dengan bapak dia sendiri... Confirm paling kurang kena bahan dengan tali pinggang kat belakang badan dia tuh, tu paling kurang la tuuuu...

Aku percaya, memang famili belah perempuan tu mesti sokong anak dia gila-gila nyerrr dalam kes ni (kalau tak kes ni tak ke mahkamah kan!!!!)... Kenapa orang sekarang ni cover anak giler-giler punyaaa??? Aku betul-betul tak paham... Korang hancurkan peluang anak korang untuk masa depan dia sendiri...

Mana la perginya hormat ke orang tua... dulu budak-budak besar tu (lebih-lebih lagi perempuan), nak angkat muka depan orang-orang tua pun tak berani, jalan pun tunduk... Sekarang siap menjawab lagi... Betul-betul buat hati aku bengkak... Aku pun pernah je jadi budak, penah jer nakal-nakal, tapi dengan orang tua, tak sekali-kali... Ape-ape hal yang jadi, aku la jadi mangsa ayah aku, tak pernah sekalipun ayah aku tuding jari pada kawan aku @ pada sapa-sapa yang menegur aku bila ada sebarang masalah timbul... Ada orang nampak aku joint budak-budak hisap rokok, aku kena... ada orang tua ngadu geng-geng aku pecahkan tingkap umah dia, aku kena... Aku kena pukul dengan pakcik-pakcik jiran aku pun dulum balik terus kena tambah lagi dengan bapak aku...Walaupun aku takdela berjaya pun jadi ORANG dengan cara orang tua dulu-dulu, tapi at least, tau serba sedikit mana betul mana salah dalam hidup nih...

Budak-budak sekarang??? macamana??? Mana ada dah budak-budak takut dengan orang tua, dengan abang-abang... Siap leh borak sama-sama, huha huha sama-sama... bertepuk tampar... Dunia tanpa sempadan la katakan...

Aku rasa sebelum ni aku dah ada bebel kat sini pasal kes-kes camni... Tapi tak kisahlah... Memang sakit hati... Aku tertanya-tanya jugak, bila pakcik tu kena hukum dekat mahkamah, apa perasaan si bapak budak tu yek??? Berlompat kegembiraan kerana, akhirnya keadilan telah dapat ditegakkan??? Hahahaha... @pun, "padan muka kau, campur sangat tepi kain orang"...

Aku harap, anak aku nanti, tak aku layan macam ni... Mintak jauhla untuk sayang anak sampai 'buta'...

1 ulasan:

  1. Hi, nice blog & good post. You have beautifully maintained it, you must try this website which really helps to increase your traffic. hope u have a wonderful day & awaiting for more new post. Keep Blogging!

    BalasPadam

Komen la kalau nak...