Ahad, 12 Ogos 2012

Geografi...


Ilmu Alam... Geografi... 1 cabang pengetahuan yang penting dalam kehidupan seharian manusia... Tetapi, masih ramai yang tak berminat nak ambik tau pasal alam, pasal udara, pasal tanah, pasal atmosfera... 


Kalau masa aku sekolah dulu, Geografi adalah subjek picisan (sama macam kembarnya, Sejarah)... Seringkali dianaktirikan oleh bebudak... yang lebih mementingkan Matematik, English, BM... Walhal, kalau ikut logik, Sejarah dan Geografi adalah pembantu resukt periksa... Tak kira la, PMR kw, SPM ke... Tapi tak leh salahkan student, sebab dasar pendidikan negara kita ni, lebih kepada subjek-subjek yang lebih core untuk kegunaan masa depan...

Tapi pada aku, geografi paling indah untuk dipelajari, walaupun salah satu subjek periksa (maknanya kena study jugak buku), tetapi orang macam aku, seronok belajar Geografi, berganda-ganda dari Matematik, sains, BM dan lain-lain... Sebabnya ilmu ni, ilmu dunia, lebih seronok untuk diketahui... diterokai... Maknanya, walaupun study untuk lulus Geog, tapi ibarat buat lawatan sambil belajar ke seluruh dunia... Tengok Prairie, tengok gurun, tengok gunung, banjaran dan lain-lain... Dalam buku teks, macam-macam jenis gambar yang jika kita tak pernah lihat depan mata @ takkan dapat tengok dengan pergi sendiri ke negara-negara luar...

Baru-baru ni. masa tengah nak cari arah qiblat umah baru aku, bini aku terkejut betapa cepatnya aku memahami peta (google earth tu la), betapa cepat aku cari umah orang ni, umah orang tu, hanya dengan masa yang sekejap... (masa tu terus aku jawab dengan bangga la depan bini, dia pun meluat dengar jawapan aku, kekekekeke, so aku tak payah la bagitau ape yang aku jawab pada dia, kekekeke)... Tapi moral cite tu, geog penting sebab ada gunanya tiap-tiap hari... dari sekecik-kecik hal sampai la ke besar-besar hal...

"GEOGRAFI merupakan satu cabang sains yang menerangkan dan mengkelaskan ciri-ciri fizikal dan budaya bumi termasuklah fenomena-fenomena semula jadi dan ciptaan manusia di muka bumi. Geografi juga meliputi kajian tentang ciri-ciri fizikal bumi, iklim, tumbuh-tumbuhan, tanah-tanih, hasil-hasil keluaran, penduduk, kegiatan manusia, ciri-ciri kebudayaan serta taburan masing-masing."

So pesan aku pada adik-adik sekolah, belajarla Geog dengan penuh keseronokan... Ibarat berjalan-jalan ke negara orang, ke tempat yang kita tak pernah impikan untuk sampai... 

Sumber Pic : Bayu laut
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Komen la kalau nak...