Isnin, 29 Ogos 2011

Selamat hari Raya Aidilfitri 1432...


Assalamualaikum...

Raya dah dekat, puasa untuk tahun ni dah tinggal sehari aje kot (kalau esok raya la)... Ramai dah balik kampung untuk bersama keluarga tersayang... Yang keje hari Isnin (hari ni) pun, boleh kira berapa kerat, semuanya muka toya kena keje, kekekekeke... Biasa la, baru kena berkorban sikit jer... Ramai lagi tak dapat beraya dengan keluarga, kan!!!

Aku tahun ni raya pertama di Balok, kampung aku sendiri... Raya kedua, balik pulak ke Jengka, umah mak mertua... Jumaat aku kena balik Kuantan balik pasal kena keje lagi, aku cuti time cuti umum raya tu jer 3 hari... lepas raya aku bantai lak cuti 4 hari... Saje nak lepak umah...

Dah 2 malam berbuka kat umah orang, kelmarin di umah adik aku... Saje nak makan sekali sekeluarga, Mak-Abah-Aku-Akak-Ja-Farez... Lagi 2 orang, Pikah - bukak umah mak long, Jang - tak nampak muka lagi dari Klang... Susah family aku ni nak berkumpul... Mesti ada je yang hilang... Raya pun, dah berapa tahun tak sempat jumpa semua serentak, time aku balik ke raya ke-dua, adik aku plak dah balik kampung laki dia, dan lain-lain alasan... Tahun ni pun takkan penuh, adik perempuan aku balik kampung laki dia... Nak kena adjust timer nih... 

Hari semalam, berbuka di umah pusaka arwah Tok Wan aku... Maksu, Makde, Sepupu-sepupu, Adik beradik... Hari raya pertama nanti, umah mak long la jadi tempat berkumpul keluarga besarbelah mak aku... sejak arwah Tok Wan meninggal, Mak Long ni jadi ibarat macam nenek la pada kitaorang semua... Masakan dia pun simple, tapi aku minat betul nasi goreng merah dia tu, kalau pegi pagi-pagi buta, rasa kenyang betul dapat makan, walaupun simple jer, takde la sayur ke ape ke, cuma tambah lauk ikan masak asam pedas yang tak abis dicampurkan dalam nasi goreng... Memang best...


Raya tahun ni jugak, paling sikit makan masakan orang umah aku... Ja malas nak masak dah, tak larat sangat sejak pregnant, lagipun dah tak sampai sebulan lagi dah untuk bersalin... Paling Banyak pegi ke padan MPK masjid Besar Kuantan tahun ni, 5 kali tak salah... Paling banyak makan bungkus, hampir keseluruhan puasa, bungkus... Hehehehehe... Takpelah, bersebab...

Persiapan raya, aku tahun ni, tak terkejar langsung... Pasal dah settle awal, beli baju raya Damia, Ja dan aku sejak sebelum bulan puasa... Baru-baru ni aku  boleh pegi Kuantan Parade, pastu tak sampai 5 minit duk dalam Mall, dah nak balik, crowded sangat dengan orang, hehehehe... Rileks je balik, nak boleh dapat parking 1 jam!!!... saje nak merasa kehangatan raya, kekekeke....

Apepun, Selamat menyambut Hari Raya Aidilfitri... maaf Zahir & Batin... Pada semua rakan-rakan... Seikhlas hati... Sayang semua... & hati-hati di jalan raya...


 Depan umah arwah Tok Wan aku...

Umah pusaka Tok Wan...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Komen la kalau nak...