Sabtu, 23 November 2013

Juara Piala Malaysia 2013...


Salam...

3hb November 2013... Final Watson Piala Malaysia di antara Kelantan dan negeri kesayangan aku, Pahang...

Kronologi :

3.15 pagi : sekitar pukul 3 lebih baru terlelap dek kerana excited...
6.05 pagi : set jam pkul 5.30pagi, bini kol berpuluh-puluh kali, terjaga pukul 6.05 pagi, kekekeke...
6.30 pagi : keluar rumah, pick-up aling di Semambu...
6.45 pagi : Amik amir dan adiknya di Bukit Setongkol...
7.00 pagi : Amik Dr. Ali di opisnya merangkap galerinya... hehehe...
7.20 pagi : di Batu 12, Petronas menanti pisang yang dengar kabo, baru je amik heroes di IM... sembang betul...

7.45 pagi : bergerak ke hentian makan simpang gambang-Chini, sarap apa yang patut...

8.30 pagi : Bergerak ke Shah Alam, melalui LPT, jalan smooth jer...

9.15 pagi : R&R Temerloh... Berkumpul, tehn tukar driver, amir plak bawak...

11.00 pagi : Singgah di Awan Besar... Makan satay... Tunggu samdol datang, lepak-lepak...

12.30 tghari : Decide untuk singgah di Masjid Shah Alam untuk solat...

1.40 ptg : Bergerak ke stadium... Jalan dah start jem... Parking kiri kanan penuh...

2.30 ptg : siap parking...

3.00 ptg : ronda-ronda di sekeliling stadium... ingat nak membeli belah, tapi hujan lebat... Tunggu punya tunggu, decide nak masuk terus dalam stadium...

Fuhhhhh... Duk area sebelah grandstand... Tempat pun dah xbanyak pilihan sangat, ramai dah cop-cop tempat... So duduk je la... Kelantan, dah mula penuh bahagian penonton, amat padat...

Penyokong Pahang, fuhhh rileks lagi kat luar shopping bagai... Hehehehe... Dah lama tak merasa pegi final...

Pukul 4 lebih, EA start masuk, dah mula untuk setup tempat... tak lama tu, start dah drum... apa lagi, petang-petang buta, dah start nyanyi, bersorak... Hahahaha... Adasekali tu dia buat, backstanding (ape ntah istilahnya), rasa macam nak runtuh stadium, semua penyokong Pahang melompat2 secara serentak ke arah membelakangkan padang... Memang seronok, tapi takut lagi banyak sebab rasa konkrit stadium dah semacam je gegarnya...

pukul 5.00 ptg, polis benarkan penyokong Kelantan masuk ke kawasan yang dikecualikan, termasuk jugak tempat khas bagi penyokong pahang... Sebabnya, Pahang macam tak ramai... Hahahahah... Last-last, penyokong Pahang yang kat luar tu, yang tengah enjoy santapan, beli belah, terkapai-kapai bila masuk, takde tempat dah...

pukul 6.30 petang, dengan mata layu giler, ngantuk, pegi tandas.. tengok bersusun orang macam ada dapat duit BRIM plak dalam tandas...So amir je pegi kencing... aku dengan epit, tunggu... Tunggu punya tunggu sampai sejam, tak keluar-keluar dia dari tandas, 3 4 kali aku pegi cari dia... Tak de jugak... Last-last call Pisang, rupanya dia dah berzaman balik ke tepat duduk.. Hahahaha terkena kitaorang...

Playerk dah mula keluar padang untuk meninjau... Player Pahang smart giler, pakai ko yang ditempah di DELL BOUTIQUE, Kuantan... Memang nampak macam international la... Masa tu dah start tak henti-henti penykong pahang bersorak...




















Selasa, 13 Ogos 2013

Raya Datang Lagi... Bahagian II... Kekekeke...


Salam...


Dah puas raya? tak kan!!! Sebabnya cuti raya kali ni hari khamis... So paling panjang pun dapat sampai Ahad, kebanyakan yang bekerja la... Aku? sampai jumaat ni, kekekeke...

Raya kedua aku balik ke rumah mertua di Jengka 15... Sebelum balik, aku egi tahlil kat kubur Balok... Lepak la kt longkang luar kawasan kubur pasal ramai sangat bawah khemah... Aku lepak dengan anak-anak sepupun aku (yang aku akan citekan selepas posting ni), boi, nakid, abu dan fahmi...

Lepas abis, sama-sama pegi siram kubur arwah tok wan kami... (nama-nama kat atas cicit kepada tokwan aku)... then aku balik ke Jengka...



Hari raya ke-tiga ramai skit la datang... terutama family angkat anak2 aku... Nazri & farah & anak-anak dia... Ja masak nasi hujan panas... Then ajak dorang pegi raya ke Jengka 5, alang-alang nak balik ke Kuantan, boleh merasa jalan ladang... hehehehe...


 

Raya ke-empat, balik ke Kuantan, beraya plak umah nenek angkat anak-anak aku... 

Then, malam tu time rehat-rehat nak tido.. dapat la call yang mengejutkan... :(





Sabtu, 10 Ogos 2013

Raya Datang Lagi...

  
 Assalamualaikum...Salam Raya...    

 Raya datang lagi... kali ni aku beraya mengikut arahan abah aku, pegi ramai-ramai ke Bukit Goh... Tapi xramai mana pun, 2 orang adik aku beraya kat Sabah... So yang tinggal aku, Mardiha, Farez dan Pikah...

Hampir kesemua sepupu ada di rumah tok dan arwah nenek aku di Bukit Goh... Rasanya 4 orang je yang takde...

  
Tok...   

Tok keadaan dia semakin tak sihat berbanding dulu... Sejak kena strok... Aku tak sure dia masih ingat ke tak cucu-cucu dia, terutamanya aku... Sebab dia tak dapat bagi reaksi sangat... Boleh bangun berpimpin jer, bercakap pun takat keluar suara garau... Tapi dalam hati aku, dapat rasa dia masih ingat cucu-cucu dia, tersentuh bila masa nak salam bergilir-gilir, tok aku menangis... tiba-tiba jer, sblum tu xde reaksi apa-apa... Mungkin dia teringat ketika zaman dulu @ seronok anak cucu berkumpul skali lagi dengan dia...

 
 Family Tok...

Adik beradik Abah...


Adik Beradik aku, Mak Abah dan Tok...


  Apepun, walaupun masa singkat... Tapi harap dapat lagi berkumpul pada masa depan... Seronok tengok sepupu-sepupu yang dulunya kecil, sekarang dah dewasa... Walaupun zahirnya ayah aku dengan adik beradik tiri dia, dan tok aku, hanya tok tiri (kawin dengan arwah nenek kandung aku)... Tapi detik macam raya ni, tak terasa sorang pun terasing... 
 
Salam raya dengan Tok...
 
Betul orang kata, anak-anak ni, nak tak nak, dari kecil kena didik beraya bersama, berkumpul bersama...  Dulu aku akui, tiap kali nak beraya umah tok di Bukit Goh, memang satu kerugian, asyik nak raya Balok jer... Tapi lepas arwah nenek aku meninggal, aku terdetik dan terpikir, selama ni aku dan adik beradik aku banyak hiris perasaan nenek... Even dah sampai ke umah nenek dulu, kami adik beradik menangis tak nak turun kereta, nak beraya kat Balok... Nenek aku memang garang, emmm bukan garang la, tapi banyak bebel pada cucu... So dulu kami ni jadi xselesa...
 Aku, Ja, Mia & Pipa...

So sekarang, rasanya bila abah ajak pegi Bukit Goh, aku tak rasa keberatan, tapi lebih kepada nak tebus masa-masa kecil dulu... Walaupun aku tau, takkan hilangkan rasa sedih nenek aku bila cucu-cucu dia xnak beraya/balik ke Bukit Goh... Siap nenek datang ke Balok nak tengok cucu... Betul orang kata, bila seseorang dalam hidup kita dah takde, walaupun kita kurang suka, akhirnya yang itulah kita rindui dan sayang atas ape yang dorang buat pada kita dulu...

Semoga arwah nenek ditempatkan di kalangan mereka yang beriman... Al-fatihah...
Dan, semoga Tok aku dapat lebih sihat dan panjang umur untuk kami anak beranak berkumpul lagi...


Selamat Hari Raya Aidilfitri...
~ Ikhlas Dari Aku Sefamily ~



Me & My Wife...

Khamis, 1 Ogos 2013

Huhuhuhu : Kehilangan Permata Negara... Chua Boon Huat...


Salam... Lama tak berposting...




Awal pagi hari ini, kita dikejutkan dengan kematian atlet hoki negara, Chua Boon Huat... Betul-betul rasa kehilangan... Semoga jasa dia selama ni terus dikenang kepada sukan negara amnya dan hoki khususnya...

Chua Boon Huat ni, macam nicol david pada aku, sebab dari aku sek. men. lagi dah dengar nama dia... Sebijik nicol... Dia start naik lepas sukan Komanwel Kuala Lumpur... Macam Nicol jugak, bila tengok dia keluar dulu, terdetik dalam hati, ntah kenapa, akan cakap budak ni ( pdahal masa tu aku  pun budak jugak lagi, hehehe) msti akan jadi star @ lama bertahan dalam sukan... 

Dan, telahan aku betul... Dia antara atlit yang paling lama dalam skuad kebangsaan... sampai sekarang ada lagi, still main untuk skuad kebangsaan... bagi aku, dia model untuk orang-orang muda dalam sukan... Bersih... komitmen... macam Nicol...

walaupun dia bukan islam, tapi aku ucapkan takziah kepada ahli keluarganya... semoga dia terus diingati.. dan yang pastinya, aku sebagai peminat sukan akan terasa kehilangannya dalam bidang sukan...


Jumaat, 7 Jun 2013

Wahai wanita...


Emmm... Persoalan...
  • Berapa ramai kaum wanita yg faham yg mereka pergi bekerja pun atas izin suami, dan atas niat hendak membantu suami dalam membesarkan keluarga?
  • Berapa ramai yang sanggup melepaskan kerja mereka sekiranya suami mereka menyuruh mereka berhenti kerja dan jadi surirumah?
  • Berapa ramai pula yg bersolek berhias bukan main utk ke tempat kerja tetapi selekeh bila di rumah dan ketika suami hendak mengadakan hubungan intim di kamar tidur?
  • Berapa ramai isteri yg faham melayan kehendak seks seorang suami adalah lebih mulia berbanding dia keluar bekerja dan bila pulang ke rumah tidak dapat melayan suaminya atas alasan penat bekerja?
  • Berapa ramai isteri yg faham mereka kena bagi keutamaan kepada suami berbanding ibu bapa mereka sendiri?
  • Berapa ramai isteri yg begitu mudah meninggikan suara kepada suami mereka apabila berlaku perselisihan faham?
Tatatertib bagaimana seorang isteri harus berkelakuan ketika bersama dengan suami dirumah (untuk orang zaman skrg) :
  1. Sentiasa berada dalam keadaan bersih dan kemas ketika suami berada dirumah. Isteri hendaklah dalam keadaan wangi supaya suami selesa dengan isteri.
  2. Tunjukkan wajah yang ceria dan senyuman yang manis ketika suami pulang dari bekerja, tapi tiada susahnya untuk menghadiahkan suami senyuman. Senyum seorang isteri sedikit sebanyak mampu mengurangkan keletihannya.

  3. Elakkan bersikap moody apatah lagi menarik muka masam dengan suami, sikap begini boleh saja membuatkan suami tersinggung.
  4. Semasa suami bercakap hendaklah isteri diam mendengarnya. Jangan suka menyampuk dan memotong percakapan suami.
  5. Layani perbualan suami biarpun apa yang diperkatakan bukan yang anda minati. Dengarkan saja kata-katanya dan responlah bila diperlukan.

  6. Apabila bercakap dengan suami pula pastikan anda mengucapnya dengan nada yang lemah lembut dan bukan menengking-nengking
  7. Sekiranya suami marah, seeloknya isteri mendiamkan diri. Jangan amalkan sikap suka menjawab (walaupun anda rasa anda betul). Suka menjawab akan mengundang lagi kemarahan suami.
  8. Ada kalanya suami suka mengusik isteri. Bila yang dilakukan menyentuh perasaan, janganlah terlalu dan cepat merajuk. Tanamkan sikap untuk menjadi lebih sporting bukan lebih sensitif.
  9. Bergurau sendalah dengan suami, ketahuilah bahawa bergurau senda antara suami isteri juga salah satu ibadah yang diredhai Allah S.W.T
  10. Jika suami berhajat sesuatu, isteri hendalah cepat bertindak. Bangun segera jika disuruh dan janganlah melengah-lengahkan kemahuannya sehingga mencetuskan kemarahan.
  11. Bila kehendak suami dan anak-anak bertembung, dahulukan kehendak suami.
  12. Minta izin suami sebelum keluar daripada rumah begitu juga sekiranya anda pulang lewat dari tempat kerja supaya suami tidak risau.
  13. Mintalah izin terlebih dahulu sebelum menggunakan harta suami baik kereta mahupun wang ringgit. Jangan amalkan “Guna Dulu Beritahu Kemudian”
  14. Sediakan suasana rumah yang memberi ketenangan buat suami. Jangan biarkan rumah berselerak terutamanya ketika suami yang penat bekerja pulang kerumah.
  15. Masaklah hidangan  mengikut kesukaan suami dan bukan selera isteri.
  16. Air minuman suami pula hendaklah sentiasa disediakan. Tak perlu tunggu suami minta baru nak sediakan. Sebaiknya, sentiasa sediakan air ketika suami pulang dari kerja
  17. Sentiasa sediakan barang-barang keperluan suami sebelum dia keluar dari rumah untuk ke tempat kerja.
  18. Cium tangan dan pipi suami sebelum suami keluar dari rumah.
  19. Jangan membuat perkara yang boleh membebankan suami seperti suka berhutang dalam membeli barang.
  20. Hargai pemberian suami walaupun cuma hadiah yang kecil.
  21. Biarkan suami tahu yang anda cintai dirinya. Sebelum berkahwin hari-hari cakap i love u dan i miss u, kenapa tidak selepas berkahwin??
  22. Teman suami ketika makan walaupun anda tidak makan
  23. Jangan biarkan suami tidur sendirian.
** MERAH : Kritikal bagi aku... @ still missing... @ kurengggg...

Black!!!!!!!


Sound familiar??? 1 daripada lagu terbaik sepanjang zaman, Black dari band Grunge yang lebih awal popuar dari Nirvana... Suara Eddive Vedder memang legend lah.. Terutama lagu Black ni (unplugged Version, terbaik)... Kat Malaysia ada 1 band alternative suara sebijik Eddie ni... Apa ntah nama band tu, xingat la plak...

Lyric last dia... Fuhhhh...

I know someday you'll have a beautiful life,
I know you'll be a star in somebody else's sky,
But why, why, why can't it be, can't it be mine?



Ahad, 5 Mei 2013

Jom Undi PRU 13...


 Fuhhhhh, lama tak jalan kaki menuruni bukit ke sekolah rendah Kebangsaan P.P.P.T.R... Ayah aku wat cadangan masa nak kuar ngundi, jalan kaki jer, sebab parking tetap jauh jugak kalau bawak keta... 

Last jalan kaki masa darjah 6 dulu... Masa menuju ke pusat pengundian ni, teringat waktu jalan dengan panasnya, bawak beg beratnya... Dulu, anak-anak pokok, sekarang sebesar-besar pokok... Huhhhh...

Seronok jugak mengundi ni yek, rasa macam besar je tanggungjawab... Dulu tak ngundi, walaupun duk bising-bising cite pasal politik, tapi tak rasai feel mendalam... 

On the way, jumpa kawan-kawan abah sepanjang perjalanan, semua kutuk aku tua dari abah sebab ada uban penuh dah... kekekekeke... Tapi yang pentingnya, aku hepi kerana dari kecik sampai sekarang, jalinan hubungan baik dengan geng-geng abah aku, tak pernah putus... Sentiasa je orang kenal, orang ingat... Pasal abah aku pun jenis mulut riuh, so orang ingat la anak sulong dia ni, walaupun aku pendiam... Tumpang glamour jgak la kiranya... Senang, pegi mana-mana kat area tu, orang kenal aku anak sape... Nasib baik abah aku bukan calon... keekekeke...


Rabu, 6 Februari 2013

Tugas-tugas Orang IT...


Tugas-tugas orang IT di zaman canggih sekarang... 8 kerja / bahagian / degree / diploma / sijil / Kursus yang berlainan tetapi di bawah tugas seorang kakitangan IT di mana-mana agensi sekalipun... So, sape-sape orang IT, nak tak nak, kena kuasai ke lapan-lapan bidang ni, kalau tak, kena la ayat-ayat macam ni :  

" orang it pun tak tau??? belajar mende masa kat U dulu?"
"jadi orang it saje je, tapi xtau"...


** Sumber pic dari : http://dailyinfographic.com

Isnin, 4 Februari 2013

Shania...



Fuhhh lama dah tak dengar lagu baru si Shania ni... Ka-Ching!, Forever And For Always, When U Kiss Me, Man! I Feel Like a Women, I'm Gonna Getcha Good, You've got a way with me, Up! dan 2 lagu paling best You're Still the dengan From This Moment... Fuhhhhhhhh... Suara plak serak-serak basah... Great artist..Beautiful lady dan lagu-lagunya, perfect dengan dia!!!! Mungkin dia wanita paling cantik dalam industri muzik ni... Great mama too...

From This Moment On... Banyak maknanyer... Hehehehe...


Dying In The Sun...

Emmmmmmmm... Emmmmmm... Tak tau nak cakap ape...


Do you remember The things we used to say?
I feel so nervous When I think of yesterday

How could I let things Get to me so bad?
How did I let things get to me?

Like dying in the sun
Like dying in the sun
Like dying in the sun
Like dying

Will you hold on to me
I am feeling frail
Will you hold on to me
We will never fail

I wanted to be so perfect you see...
I wanted to be so perfect...

Like dying in the sun
Like dying in the sun
Like dying in the sun
Like dying...

Budak-budak Kesayangan Abah...


Lama tak update pic-pic bebudak nih... 

 Kakak Mia... Dah 5 Tahun!!!

Baby AFeeFa... 1 Tahun 4 Bulan...

Time demam baru la boleh bertepek berdua... Hehehehe...

 K-POP???? dengan adik bradik angkat, kekekeke...

Rappers...

Liga Super 2013 : Pahang Top???


Salam, 



Liga Super 2013 dah start... Dan buat pertama kalinya setelah bertahun-tahun, aku masih lagi tak dapat pergi Stadium Darul Makmur... Dan yang bestnya, setelah 5 game, Pahang dikedudukan yang mengejutkan ramai orang... Pertama!!!! Hahahahaha...

Dan, setiap game Pahang, dipenuhi oleh penyokong-penyokong Pahang dari segenap tempat, dah mula ramai mengaku sokong Pahang... Berbeza pada zaman Pahang jatuh ke Liga Premiere dulu, tak de sorang pun amik tau... Aku terus terkenangkan zaman lalang Stadium DarulMakmur ni dulu, siap boleh kira kedatangan pengunjung-pengunjung ketika game berlangsung... Apepun, tu kenangan lalu. sekarang, datang pukul 8.30 mlm, boleh la ko berbaris kat luar sambil dengar orang jerit gol kat dalam stadium... Silap-silap abis separuh masa pertama baru dapat masuk... Hehehehe...

Apepun aku ucap tahniah kepada penyokong-penyokong Pahang yang dah lama menunggu detik-detik ni... Walaupun, aku tau masih awal, dan tak rasa Pahang dapat kekalkan kedudukan (dengan pemain 2 import yang sangat teruk)... So enjoy la keadaan sekarang puas-puas... Dah lama tak tengok Pahang top liga... Muahhhhhhhhhhhh...

Nazmi lari???


Salam...

Nazmi Faiz... Nama yang tiba-tiba mendadak selepas Sukan Sea Jakarta dulu... Then menjadi harapan jutaan rakyat Malaysia untuk berjaya atau sekurang-kurangnya menjadi pemangkin pemain muda... Lebih-lebih lagi bila dia sign kontrak dengan kelab pro Portugal, Beira-Mar... Dulu pun, aku berharapan supaya dia at least timba pengalaman selama mungkin...

Tapi sejak 2 3 hari ni, tiba-tiba terkeluar cite psal Nazmi ni... Aku pun tak berapa clear mula-mulanya sebab dah lama jugak tak ikut perkembangan berita sekarang... Maklumla, dah malas nak bukak tv yang penuh dengan acara berkempen awal... Walaupun, PRU pun tak tau bila... So baik aku layan kartun jer dengan anak-anak... heehehe...

NAMZI FAIZ pulang ke Malaysia setelah terminate kontraknya dengan Beira-Mar... Akan bermain untuk Selangor PKNS setelah semuanya selesai... Wahhhhhhhhhhhhh... Waduh... 

Ntah kenapa... Even ayah dia pun tak bagi jawapan, coach-coach plak, macam Ong Kim Swee pun tak bersetuju dengan tindakan dia...

Macam-macam plak teori keluar... Ntah mana ntah yang betul... Tapi aku rasa, Hearsay yang paling aku leh terima :

1. HomeSickness!!... - Untuk budak yang berumur belasan tahun, yang duduk sorang-sorang kat oversea, mungkin terlalu banyak utk dia... Tapi, pelajar-pelajar yang lepas SPM pegi oversea, ape cerita??? takkan semua lari balik sebab rindu nasi kukus??? Dengar kabar, sebelum pegi, FAM pun readykan dia untuk berhadapan media dan lain-lain... EMmmmm, apepun yang ni paling logik untuk diterima...

2. Gaduh dengan awek, tengku ape ntah... - 2 3 hari sebelum keluar cite pasal balik ni, ada kes tentang tweeter yang nazmi tudul aidil zaquan ngorat awek dia... (aku tak masuk campur, kekekeke), tapi sebab perempuan pun boleh jadi faktor utama... Nampak jugak signifikan pada tindakan dia, betul-betul berlaku selepas kes tweeter ni berlaku... So Nazmi ada taman di hati... heehehehe...

Apepun, berita ni mengecewakan ramai pihak walau apapun alasannya... Dan semestinya aku pun kecewa jugak... Baru ni aku baru je baca pasal player Malaysia kedua sign kontrak dengan kelab Portugal (sape nama ntah, tiba-tiba je lupa lak), Nazmi siap jemput kat sana... Tup-tup dia beli tiket balik ke Malaysia plak... Kekekekeke...

Khamis, 13 Disember 2012

Mari belajar : Keyboard S'Cut... eheheheh...


General keyboard shortcuts

* CTRL+C (Copy)
* CTRL+X (Cut)
* CTRL+V (Paste)
* CTRL+Z (Undo)
* DELETE (Delete)
* SHIFT+DELETE (Delete the selected item permanently without placing the item in the Recycle Bin)
* CTRL while dragging an item (Copy the selected item)
* CTRL+SHIFT while dragging an item (Create a shortcut to the selected item)
* F2 key (Rename the selected item)
* CTRL+RIGHT ARROW (Move the insertion point to the beginning of the next word)
* CTRL+LEFT ARROW (Move the insertion point to the beginning of the previous word)
* CTRL+DOWN ARROW (Move the insertion point to the beginning of the next paragraph)
* CTRL+UP ARROW (Move the insertion point to the beginning of the previous paragraph)
* CTRL+SHIFT with any of the arrow keys (Highlight a block of text)
* SHIFT with any of the arrow keys (Select more than one item in a window or on the desktop, or select text in a document)
* CTRL+A (Select all)
* F3 key (Search for a file or a folder)
* ALT+ENTER (View the properties for the selected item)
* ALT+F4 (Close the active item, or quit the active program)
* ALT+ENTER (Display the properties of the selected object)
* ALT+SPACEBAR (Open the shortcut menu for the active window)
* CTRL+F4 (Close the active document in programs that enable you to have multiple documents open simultaneously)
* ALT+TAB (Switch between the open items)
* ALT+ESC (Cycle through items in the order that they had been opened)
* F6 key (Cycle through the screen elements in a window or on the desktop)
* F4 key (Display the Address bar list in My Computer or Windows Explorer)
* SHIFT+F10 (Display the shortcut menu for the selected item)
* ALT+SPACEBAR (Display the System menu for the active window)
* CTRL+ESC (Display the Start menu)
* ALT+Underlined letter in a menu name (Display the corresponding menu)
* Underlined letter in a command name on an open menu (Perform the corresponding command)
* F10 key (Activate the menu bar in the active program)
* RIGHT ARROW (Open the next menu to the right, or open a submenu)
* LEFT ARROW (Open the next menu to the left, or close a submenu)
* F5 key (Update the active window)
* BACKSPACE (View the folder one level up in My Computer or Windows Explorer)
* ESC (Cancel the current task)
* SHIFT when you insert a CD-ROM into the CD-ROM drive (Prevent the CD-ROM from automatically playing)
* CTRL+SHIFT+ESC (Open Task Manager)

Dialog box keyboard shortcuts

If you press SHIFT+F8 in extended selection list boxes, you enable extended selection mode. In this mode, you can use an arrow key to move a cursor without changing the selection. You can press CTRL+SPACEBAR or SHIFT+SPACEBAR to adjust the selection. To cancel extended selection mode, press SHIFT+F8 again. Extended selection mode cancels itself when you move the focus to another control.

* CTRL+TAB (Move forward through the tabs)
* CTRL+SHIFT+TAB (Move backward through the tabs)
* TAB (Move forward through the options)
* SHIFT+TAB (Move backward through the options)
* ALT+Underlined letter (Perform the corresponding command or select the corresponding option)
* ENTER (Perform the command for the active option or button)
* SPACEBAR (Select or clear the check box if the active option is a check box)
* Arrow keys (Select a button if the active option is a group of option buttons)
* F1 key (Display Help)
* F4 key (Display the items in the active list)
* BACKSPACE (Open a folder one level up if a folder is selected in the Save As or Open dialog box)

Microsoft natural keyboard shortcuts

* Windows Logo (Display or hide the Start menu)
* Windows Logo+BREAK (Display the System Properties dialog box)
* Windows Logo+D (Display the desktop)
* Windows Logo+M (Minimize all of the windows)
* Windows Logo+SHIFT+M (Restore the minimized windows)
* Windows Logo+E (Open My Computer)
* Windows Logo+F (Search for a file or a folder)
* CTRL+Windows Logo+F (Search for computers)
* Windows Logo+F1 (Display Windows Help)
* Windows Logo+ L (Lock the keyboard)
* Windows Logo+R (Open the Run dialog box)
* Windows Logo+U (Open Utility Manager)

Accessibility keyboard shortcuts

* Right SHIFT for eight seconds (Switch FilterKeys either on or off)
* Left ALT+left SHIFT+PRINT SCREEN (Switch High Contrast either on or off)
* Left ALT+left SHIFT+NUM LOCK (Switch the MouseKeys either on or off)
* SHIFT five times (Switch the StickyKeys either on or off)
* NUM LOCK for five seconds (Switch the ToggleKeys either on or off)
* Windows Logo +U (Open Utility Manager)

Windows Explorer keyboard shortcuts

* END (Display the bottom of the active window)
* HOME (Display the top of the active window)
* NUM LOCK+Asterisk sign * (Display all of the subfolders that are under the selected folder)
* NUM LOCK+Plus sign (+) (Display the contents of the selected folder)
* NUM LOCK+Minus sign (-) (Collapse the selected folder)
* LEFT ARROW (Collapse the current selection if it is expanded, or select the parent folder)
* RIGHT ARROW (Display the current selection if it is collapsed, or select the first subfolder)

Shortcut keys for Character Map

After you double-click a character on the grid of characters, you can move through the grid by using the keyboard shortcuts:

* RIGHT ARROW (Move to the right or to the beginning of the next line)
* LEFT ARROW (Move to the left or to the end of the previous line)
* UP ARROW (Move up one row)
* DOWN ARROW (Move down one row)
* PAGE UP (Move up one screen at a time)
* PAGE DOWN (Move down one screen at a time)
* HOME (Move to the beginning of the line)
* END (Move to the end of the line)
* CTRL+HOME (Move to the first character)
* CTRL+END (Move to the last character)
* SPACEBAR (Switch between Enlarged and Normal mode when a character is selected)


Microsoft Management Console (MMC) main window keyboard shortcuts

* CTRL+O (Open a saved console)

* CTRL+N (Open a new console)
* CTRL+S (Save the open console)
* CTRL+M (Add or remove a console item)
* CTRL+W (Open a new window)
* F5 key (Update the content of all console windows)
* ALT+SPACEBAR (Display the MMC window menu)
* ALT+F4 (Close the console)
* ALT+A (Display the Action menu)
* ALT+V (Display the View menu)
* ALT+F (Display the File menu)
* ALT+O (Display the Favorites menu)


MMC console window keyboard shortcuts

* CTRL+P (Print the current page or active pane)
* ALT+Minus sign (-) (Display the window menu for the active console window)
* SHIFT+F10 (Display the Action shortcut menu for the selected item)
* F1 key (Open the Help topic, if any, for the selected item)
* F5 key (Update the content of all console windows)
* CTRL+F10 (Maximize the active console window)
* CTRL+F5 (Restore the active console window)
* ALT+ENTER (Display the Properties dialog box, if any, for the selected item)
* F2 key (Rename the selected item)
* CTRL+F4 (Close the active console window. When a console has only one console window, this shortcut closes the console)


Remote desktop connection navigation

* CTRL+ALT+END (Open the Microsoft Windows NT Security dialog box)
* ALT+PAGE UP (Switch between programs from left to right)
* ALT+PAGE DOWN (Switch between programs from right to left)
* ALT+INSERT (Cycle through the programs in most recently used order)
* ALT+HOME (Display the Start menu)
* CTRL+ALT+BREAK (Switch the client computer between a window and a full screen)
* ALT+DELETE (Display the Windows menu)
* CTRL+ALT+Minus sign (-) (Place a snapshot of the entire client window area on the Terminal server clipboard and provide the same functionality as pressing ALT+PRINT SCREEN on a local computer.)
* CTRL+ALT+Plus sign (+) (Place a snapshot of the active window in the client on the Terminal server clipboard and provide the same functionality as pressing PRINT SCREEN on a local computer.)

Microsoft Internet Explorer navigation

* CTRL+B (Open the Organize Favorites dialog box)
* CTRL+E (Open the Search bar)
* CTRL+F (Start the Find utility)
* CTRL+H (Open the History bar)
* CTRL+I (Open the Favorites bar)
* CTRL+L (Open the Open dialog box)
* CTRL+N (Start another instance of the browser with the same Web address)
* CTRL+O (Open the Open dialog box, the same as CTRL+L)
* CTRL+P (Open the Print dialog box)
* CTRL+R (Update the current Web page)
* CTRL+W (Close the current window)